Mogelijk gemaakt door Blogger.

Searchbar

Message

Even wat anders..... neem een snoepje

10.8.11







Tonnema's snoeppotten

Twee oude snoeppotten met bakeliet schroefdeksel. Op de foto lijken ze klein maar meet vooral even na, ze zijn 30 cm hoog! Ze zijn afgerond vierkant en puntgaaf. Komen uit een voorraad van een oude snoepwinkel.

Ze stonden ook afgebeeld {althans één} in de zomer brocante special van Ariadne at home. Nu zijn de snoeppotten gevuld met Noga/nougat..... Maar kan er zoveel mee doen.

Hier wordt tijdens het klussen wat afgesnoept;-) Vandaar ook even voor alle volgers een snoepje, gewoon omdat ik zo blij ben met alle volgers. Ook met de anonieme volgers.

Over deze snoeppotten vond ik ook een stukje geschiedenis op internet:
Achtergrond informatie snoeppot {in het kort}; King { Een afkorting van `Kwaliteit In Niets Geëvenaard'.} wordt tot op de dag van vandaag geproduceerd door de firma Tonnema in Sneek. De fabriek werd in 1902 opgericht door Gerrit Tonnema (als financier),Nicolaas de vries, Gerrit Wip en Anne Zandstra. De derde zoon Nicolaas, Nico, gaf Tonnema uiteindelijk een uniek merk-,reclame- en promotieconcept. Hij verving in 1923 alle verschillende smaken en verschillende merken voor één, het merk KingEr is nog meer informatie te vinden.....

Snoepse;-) & Een hele fijne week verder!

18 opmerkingen:

  1. Decorative Jaars!
    Fits beautiful with the nougat!

    Greetings =)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie potten met de bakelieten deksels.
    Leerzaam stukje heb je erbij geschreben, is altijd leuk om te weten waarvoor iets gebruikt werd.
    Bij de Tweede Lente heb ook leuke spullen gekocht.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie potten... en ben dol op nougat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg leuke potten, daar kun je inderdaad alle kanten mee op.
    Je muur is ook prachtig geworden in je vorige bericht!
    Groetjes
    Dani

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk hoor die grote potten ,ik vind het zo jammer dat ik voor zulke dingen geen plaats heb.Leuk wat achtergrond informatie.En lekker Nougat,ik zou er niet af kunnen blijven
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O, wat heerlijk, noga, ik kom mee klussen want dan mag ik ook meesnoepen:)))
    Je hebt weer juweeltjes op de kop getikt, heel mooi, wees er zuinig op!!!
    Fijn dat ik weer kan meegenieten.

    Een lieve groet,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige potten zeg en wat erin zit is erg lekker hahahah zijn wel groot zo te zien daar gaat heel wat snoep in .... lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie potten, leuk dat je er wat informatie over heb kunnen vinden

    Briny
    http://soberchiclifestyle.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk heerlijk.....mijn favoriete snoep soort en potten uit mijn vroegere woonplaats.
    Post naar mijn hart ;0)
    Fijne dag
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mmmm...ziet er heerlijk uit en de potten zijn ook prachtig! Nostalgie!

    Lieve groetjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Buiten dat ik gelijk trek krijg in nougat vind ik de potten super mooi.
    Kijk dat zijn nog eens mooie aankopen.

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, die zijn leuk hé. Ik had ook zo'n mooie, maar helaas is de deksel kapot gegaan. Heb er ook nog een met een rode deksel.
    En al ben ik geen snoeperd, nougat is wel erg lekker....

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ze zijn super!! ik heb ze ook en gebruik ze regelmatig voor van alles en nog wat.
    Fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. i love candy jars. i have one in my art studio which i filled with rolled up pages of a vintage book. it's looks beautiful yet so simple.
    x sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige potten, maar de inhoud is mijn favoriet. Een aantal jaren geleden zijn wij in Montélimar geweest; dé noga-stad...

    Fijne avond. Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wat een leuke informatie en ik ben dol op tonnema potten, ze hebben nog die ouderwetse warme gezellige uitstraling! Lekker die nougat...vast geen lang leven beschoren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. mmmm.. Heerlijk ik neem er ééntje.
    Mooi decoratie object
    Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een gave snoeppotten en wat een leuke info !!Mijn ouders hadden vroeger een kruidenierswinkel en ik herinner me zulke Tonnema potten nog wel. Helaas...zijn allemaal verdwenen.Die nougat zal wel niet lang in de pot blijven zitten...jammie!!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank, opmerkingen zijn van harte welkom.....
Ik waardeer en geniet van ze allemaal!

Thank you so much for your comments.....
I appreciate and enjoy all of them!






Social Media