Mogelijk gemaakt door Blogger.

Searchbar

Message

Sifon in detail.....

26.10.11




SIFONFLES/Spuitwaterfles



Cilindrische, brede en zware fles met bijna horizontale schouders en korte hals. Werden voor koolzuurhoudend water gebruikt. Voorzien van een metalen hevel (=sifon) met soms daarin een verwisselbare koolzuurpatroon. Voor deze flessen was statiegeld verschuldigd zodat deze steeds opnieuw in omloop kwamen. Vaak prachtig versierd met fluor- of zandstraaletsen van firmanaam, ook wel eens voorzien van een stalen gaasnetje als extra bescherming. De sifon is in 1813 uitgevonden door Charles Plynth.
{Bron: internet}


Een brocante spuitfles is een prachtig object. Nu in detail..... Ik vind ze prachtig om mee te decoreren. Zowel in huis als buiten in de tuin zijn het bijzondere sfeermakers. Door de jaren heen heb ik een hele verzameling van deze bijzondere flessen. In verschillende kleurstellingen en één Frans exemplaar met een zandstraalets. De gekleurde flessen zijn in Frankrijk duurder in aanschaf. Volgens mij zijn de naturel gekleurde exemplaren in Nederland populairder. {Klopt dit ook volgens jullie?}

We zijn alweer halverwege de week, wat gaat het snel.....

Geniet van de rest van de week!
Hartelijke groetjes
_____

27 opmerkingen:

  1. vind ze ook zo prachtig heb er zelf drie twee groene en 1 witte ..hoor vaker dat ze hier de witte mooier vinden .... ja ik las in frankrijk zijn ze zeer duur geworden maar volgens mij is dat met meer dingen .... fijne week nog lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier staan twee exemplaren naturel...ik zou inderdaad niet snel een gekleurde fles kopen. Dat past veel minder bij mijn inrichting. Ik ben nog altijd blij dat ik ze gekocht heb...ze staan zo mooi!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja gek hé dat de naturel flessen hier meer in trek zijn dan de gekleurde. Terwijl ik ook weleens een heleboel gekleurde bij elkaar heb zien staan en dat toch ook heel mooi vond.
    Ze zijn zo mooi om mee te decoreren. Ik heb er niet zoveel maar de paar die ik heb blijven mooi staan binnen en buiten.

    Lekker he dat het weer bijna weekend is ;-)

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interesant wat je erover verteld, want ik ken dat verhaal niet,ik vind ze wel geweldig,zelf heb ik twee oud groene met oud water erin.
    Ik zag er eens in Belgiè op een marktje, een aquablauw...daar vroegen ze 100 euro voor.....veel geld hè?
    Ik heb hem in ieder geval niet genomen..hahaha...een jaar later was ik weer op dat marktje...en ja, hoor,stond die fles erweer..nu voor 90 euro...dus wacht ik nog 9 jaar en heb hem dan misschien gratis...wat denk jij?

    lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het zijn hele leuke flessen om in huis te hebben staan. Ik heb een witte, groene en een zwarte spuitfles staan.
    Dit zijn ook mooie flessen.
    Fijne dag,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook hier in Belgie zijn ze heel erg duur...jammer want ik vind ze zelf ook heel mooi en zou er graag een paar hebben om thuis mee te decoreren! misschien loop ik er wel is een keertje tegenaan voor een goedkopere prijs.

    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inderdaad erg mooi deze flessen, je kunt er echt mooie sfeerhoekjes mee maken.
    En ja... wat gaat de vakantie snel he, de helft zit er helaas alweer op!
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De naturel/transparante vind ik het mooiste, en dan met z 'on oude firmanaam erop....ooh, zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ze zijn zekers prachtig,ik heb er ook een paar,maar ik heb idd het liefst de naturel met wiite dop,ik vind je foto`s erg gaaf! lieve groetjes Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat leuk om iets meer te weten over deze mooie flessen, ze zijn inderdaad zo mooi om mee te decoreren, heb ik pas nog gedaan.. vandaar mijn koude emmer sop haha!!

    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke post over deze sifonflessen...
    Dit zijn prachtige flessen...en hele mooie foto's..
    Heerlijk genieten!

    Dag meis,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel erg mooie foto's.Ik heb er zelf geen maar vind ze wel heel erg mooi
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig zijn die spuitflessen.
    Ik heb drie blanke flessen waarvan één met firmanaam.
    Toch vind ik zo'n aqua blauwe fles ook érg mooi !!!
    FIJNE DAG Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zijn ze mooi he, die flessen. In juni waren wij in Sneek voor een feestje en in de vensters van de zaal waar we waren stond een enorme verzameling van deze flessen. Dat wakkerde mijn verzameldrift aan en inmiddels heb ik drie van die prachtige flessen. Twee bijna naturel en een blauwe met een prachtige tekst erop... Heerlijk zijn ze en ze staan zo mooi...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Groetjes Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ze staan bij mij nu nog in de tuin, niet vergeten om binnen te halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. he he eindelijk ff tijd (tussen de bedrijven door haha)
    Zelf heb ik ook doorzichtige spuitflessen,ben niet zo'n mens van kleurtjes maar het klopt de gekleurde zijn veel duurder,heb ze wel gezien voor 70 euro in frankrijk.
    Dus houd het maar mooi op doorzichtig :-)
    Fijne dag groetjes karin

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind ze inderdaad nog steeds heel mooi, maar in Frankrijk zijn ze wel erg duur geworden.
    Zelf heb ik een die al jaar en dag buiten staat op de tuintafel en hij blijft gewoon heel mooi, het is een flessegroene kleur.
    Voor binnen vind ik de naturelle kleur mooier dan de groene.
    fijne dag en een groet Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat zijn ze mooi he, ik heb er één in de tuin staan maar nu ik jou post lees ga ik hem snel binnen halen en een mooi plekje geven.

    Leuk dat je het verhaal van de fles erbij hebt geschreven!

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi hoor spuitflessen....wij verkopen ze ook in de winkel.......ik heb er 1 thuis een groen die heb ik al jaren..........mooie foto's !! fijne dag liefs Ria...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  20. heb er ook verschillende, maar als het goed is heeft Yvon van de 2e lente er ook nog 1 voor mij achter gehouden, ook 1 op een voetje, vind ze prachtig !!!
    Lieve groetjes Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik vind ze ook prachtig. En die gekleurde ook! Die verweerde ijzeren dop is schitterend.

    Liefs,
    Rozmeen

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik vind deze spuitflessen ook heel mooi !
    Ik heb er zelf eentje, al jaren, in ietwat donkerder blauw.
    Fijne avond,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Spuitflessen zijn inderdaad prachtig. Ik heb zelf 2 blauwe zoals de rechter op je eerste foto. Deze doe ik nooit weg! Wij verkopen ze ook in het groen. Het blijft een echt brocante item!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat leuk om iets meer te weten over die mooie chiffon-flessen en wat een prachtige detailfoto's heb je er van gemaakt.
    Fijne avond en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb zelf een paar witte en een argentijnse groene. De aquablauwe staat buiten en als de zon erdoorheen schijnt is dat zo mooi, daar kan ik erg van genieten.

    Groetjes elly

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtig, de kleur, het glas, het mondstuk, als je erop let dan kun je zo genieten. Ik vind de naturel versie het mooist, maar als ik groen of blauw zie geniet ik ook hoor.
    Het blijft een boeiend iets om naar te kijken.

    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. die bruin getinte foto is wel heel mooi geworden, heb er ook 2,en ben er zuinig op.

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank, opmerkingen zijn van harte welkom.....
Ik waardeer en geniet van ze allemaal!

Thank you so much for your comments.....
I appreciate and enjoy all of them!






Social Media