Mogelijk gemaakt door Blogger.

Searchbar

Message

Fluitenkruid

7.5.12




Fluitenkruid of 'Hollands kant'


Het Fluitenkruid dankt zijn naam aan het feit dat van de stengel
fluitjes gemaakt kunnen worden.

Fluitenkruid werd ook wel Hollands kant genoemd
omdat de bloemetjes zo fijn van vorm zijn.

In Friesland ook wel Pinksterbloem genoemd.
De bloeiperiode loopt van april tot juni.
{Bloei rond Pinksteren, vandaar?}

Vandaag reed ik weer de weg van werk naar huis.
Ik vind het iets sprookjesachtigs hebben .....
Het Fluitenkruid dat de bermen overal 
zo mooi wit doet kleuren.

Het duurde dan ook niet lang voor ik bij een zijweg afsloeg .....
Een bospad opreed de auto parkeerde en een bos plukte;-)  

Thuis gekomen heb ik wat in de oude Franse ringenkan van Gien gezet.
Er was nog genoeg over om verder mee te decoreren.
Die foto's volgen nog;-) .....


Lovely new week!

33 opmerkingen:

  1. Toevallig heb ik vanmiddag tijdens een fietsritje ook een bos fluitenkruid geplukt. Mijn foto´s volgen ook nog.
    Het is echt prachtig om te zien, al dat ´Hollands Kant´ langs de bermen. Ik kende deze naam nog niet, maar vind hem wel heel toepasselijk...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier in de polder kan ik dagelijks een bos fluitenkruid plukken en dat samen met het gele koolzaad...prachtig. Mooi in de ringenkan, daar kun je er ook niet genoeg van hebben toch!
    Fijne dag, Groetjes elly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb afgelopen week ook fluitekruid geplukt in de polders. ik wist niet dat het ook Hollands kant heet ... een mooie naam voor deze heerlijke lentebloeiers. mooie foto! groetjes, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi he, dat fluitenkruid!
    Ik hou er ook enorm van!
    Enne...ze zijn prachtig wit..;-))

    groetjes en fijne week!

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja prachtig...hier staan de bermen ook al vol......
    Heb nog steeds niet op de rem getrapt ;)
    Geniet ik hier heerlijk bij je van het mooie witte kant.
    Prachtig in je oude kan.

    Fijne dag

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi is het hé. Maar ik vind het langs de weg ook wel heel erg mooi.

    Fijne dag, lia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi he??! het staat hier ook langs de weg....prachtig.......liefs fijne dag van mij...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toen ik gisteren tussen de weilanden reed, zag ik het ook volop staan...zo'n mooi gezicht! Reken maar dat ik ook even een tussenstop ga maken in de komende weken!!

    Ik wens je een fijne dag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is pracht kruid.....waar je hebberig van word....geweldig zo in je kan....een plaatje om te zien.
    Fijne dag nog & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze zijn prachtig en dat samen met de kan van Gien een beauty combi!

    Liefs,
    Rozmeen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, het groeit en bloeit uitbundig in de bermen en overal waar wilde bloemen bloeien. Het ziet er feestelijk uit. En die kannen krijg je nooit genoeg van en het is zo een mooie combinatie.
    Genieten!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo leuk om te zien, ondanks dat mijn mannetje super nies aanvallen krijg als ik bloemen in huis haal, zet ik regelmatig een bosje fluitenkruid neer zodra ik het langs de weg kan plukken:) Zomaar cadeautje van de natuur, kan ik zo van genieten!

    Liefs,xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Grappig om te zien dat dit 'onkruid' ieder voorjaar wel weer op verschillende posten voorbij komt! Ik heb het ook al regelmatig geplukt en daarbij ben ik menigmaal vreemd bekeken haha... Maar het blijft een mooi bosje 'onkruid'!

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi hoor! De combinatie van het oude aardewerk met het fijne, frisse Fluitenkruid vind ik prachtig!
    Lieve groetjes, Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig de bermen vol met fluitenkruid, hier staat inmiddels wat in kleine vaasjes...

    Fijne dag. Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. zo mooi en zo fotogeniek! Hollands kant wat een mooie vergelijking! ik heb vanmorgen een ook een flinke bos geplukt en terwijl ik er (heel veel) foto's van maakte heb ik het fijne bloemetje van heel dichtbij bekeken en dan zie je inderdaad dat het net kant is!

    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind ze zo langs de weg heel mooi hier staan ze volop ,ik denk dat ik ook een bosje ga knippen !
    Lieve gr..ida

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat heb je er prachtige foto's van gemaakt Harriëtte.
    Ik heb gisteren hetzelfde gedaan. Ik ben op de fiets gestapt en heb ook wat Fluitekruid geplukt.
    Fijne dag nog.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi...! In de kan staat het prachtig.
    Ben benieuwd naar je andere decoraties met fluitekruid, leuk hoor! Lieve groet Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Voor dat onkruid rijd ook ik graag even een zijpad in :)
    Vanavond tijdens de wandeling hoop ik ook wat te plukken..
    Mooie foto's heb je ervan gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig om te zien dat het fluitenkruid zo mooi staat in een eenvoudige kan.De bermen staan hier vol met boterbloemen, koolzaad en fluitenkruid een lust voor het oog.
    Geniet van de nieuwe week.

    Lieve groet van mij,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Your post is very lovely!
    Have a nice week!
    Greetings from Switzerland. Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  23. en dan schrijf jij dat je van mijn foto's geniet? Nou laat ik jou dan zeggen dat ik altijd van jouw posten en foto's heel erg geniet, heerlijk sfeertje is het bij.

    Wat mooi dat fluitekruid in die kan, echt heel erg mooi.
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooi, mooi, mooi, er straalt een serene rust vanuit.

    Ik heb ze bij ons in de buurt nog niet gezien, maar ik woon dan ook niet vlak bij een bos.

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooie combinatie een bosje fluitenkruid in een aardewerk vaas - mooi in zijn eenvoud!!

    Liefs
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Vielen Dank für die Glückwünsche und Anregungen zu meiner Shop Eröffnung.
    Über Deine Zeilen habe ich mich sehr gefreut.
    Ich habe mich bei dir als neu Leser eingetragen

    Alles Liebe und Liebe Grüße

    von Ramona

    BeantwoordenVerwijderen
  27. De fotografie-cursus bestond uit drie avonden en ging vooral over de vele mogelijkheden op/met het toestel. Ik vond het erg interessant en door nu veel te oefenen word ik er ook steeds handiger in om alles handmatig in te stellen.

    Fijne dag. Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  28. prachtig he ,vanmorgen ook een bos geplukt ,staat zo leuk .....prachtig in die kan ...fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Prachtig zo in die kan!
    De naam Hollands kant eknde ik niet, zeer toepasselijk!
    Ik ben in Friesland opgegroeid en de bloemen die we 'pinksterblommen' noemden waren korter en roze, het fluitekruid werd door de meesten 'pisblommen' [excuse my language] genoemd!

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  30. O bloeit het fluitenkruid al bij jullie, wat heerlijk.
    Het heeft hier nog wat mooie zonnige dagen nodig en dan komt het hier ook.
    Ik zit er met spanning op te wachten want vindt dit zo´n mooi bloemetje.
    Wat grappig ik wist niet eens dat je fluitjes kon maken van de stengels, weer wat geleerd. Moet ik toch eens proberen met mijn kinderen.
    Fijn weekend alvast.
    Liefs Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik ben er stil van...wat een pracht van een foto, zo met die kan..
    Ik denk dat iedereen 'verliefd' is op fluitekruid...

    BeantwoordenVerwijderen
  32. what a lovely blog you have!
    really nice pictures and fabulous decorations.

    Baci, Ylenia from Longuette

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank, opmerkingen zijn van harte welkom.....
Ik waardeer en geniet van ze allemaal!

Thank you so much for your comments.....
I appreciate and enjoy all of them!






Social Media