Imperfectie






HASAMI PORCELAIN

Een koffiemomentje, is voor mij een geniet momentje! Zeker als ik de tijd heb voor slow coffee. Dat vind ik momenteel toch echt de lekkerste koffie. De coffee dripper en coffee pot zijn van Hasami Porcelain. De 'natural' kleur, kleurt mooi in de keuken bij de oude muur. Ik hou van het ruwe en de onregelmatigheden in het keramiek en de kleur. Het simpele, minimalistische, sobere, stoere design past zo bij de stijl in de keuken. 


WABI SABI

Wabi Sabi is een oude Japanse filosofie die leert om de schoonheid te zien in onvolmaaktheid, imperfectie. Wat Wabi Sabi precies betekent? De letterlijke betekenis: Wabi staat letterlijk voor verdriet, verlatenheid, eenzaamheid. Maar vanuit de poëzie is het woord vervormd tot iets dat staat voor eenvoud, het ontbreken van materialisme, bescheidenheid en nederigheid. Wabi roept op tot eenvoud, onbevangenheid en rust. Eenzaamheid kun je interpreten als momenten van bezinning. Geluk hangt niet af van materiële zaken. De tip is om alleen datgeen naar je toe te trekken wat je daadwerkelijk nodig hebt.. 
Sabi; staat voor 'de bloei van de tijd', het hier en nu, de schoonheid of sereniteit die komt met de jaren, wanneer slijtage of een zichtbare reparatie de nadruk leggen op het leven en de vergankelijkheid van een object. Sabi is het roesten, de authenticiteit, het bewijs dat niets voor altijd is en het gegeven dat schoonheid vluchtig is. De acceptatie dat niets hetzelfde blijft en dat altijd alles verandert en zijn einde vindt. Nostalgie komt ook erg in de buurt van Wabi Sabi. Het gevoel dat je overvalt als je denkt aan het verleden. Als je denkt aan de momenten in je leven waarop je gelukkig was en die nu tot het verleden behoren. Sabi betekent dat je je niet verzet tegen verandering, maar dat als een natuurlijk onderdeel van het leven accepteert.


WABI SABI IN MIJN LEVEN EN INTERIEUR

Deze filosofie past bij mij! Zowel bij mijn levensstijl, hoe ik in het leven sta, het leven bekijk en het vorm geef, als in mijn Stadshuisje, mijn interieur. Julie Pointer Adams is de auteur van het boek 'Wabi-Sabi Welcome'. Ben erg benieuwd naar dit boek. Kijk er naar uit om me hier meer in te verdiepen. Misschien een aanrader?

Ik wens je een weekend die bij jou past, in het hier en nu, geniet!
Yet


 

LE STYLE © design by Blog Milk