Mogelijk gemaakt door Blogger.

Searchbar

Message

Westraven Chanoir vaasje {Vazenkunst}

25.9.11



Gemerkt door de pottenbakker


Westraven aardewerk
In 1844 vragen de Huibert en Hendrik Ravesteyn in Utrecht vergunning aan voor het maken van witte muurtegeltjes en er wordt in hun dakpan- en vloertegelfabriek ‘de Nijverheid’ een schilderslokaal gevestigd. Het is het begin van een honderdvijftig jaar durende productie van tegels, potterie en bouwkeramiek die vervaardigd en ontworpen worden door hardwerkende vakmensen en kunstenaars. Eind jaren dertig ontwerpt de kunstenaar Cris Agterberg duurder aardewerk.

Als rond 1936 de pottenbakker Leendert Blok in dienst treedt wordt de potterie uitgebreid en kort daarna ontwerpt Cris Agterberg enige series aardewerken vazen en schalen voor de fabriek. De pottenbakker Leendert Blok zorgt in de jaren '50 voor vernieuwing bij het aardewerk en komt met het karakteristieke Chanoiraardewerk. In 1963 wordt Westraven overgenomen door De Porceleyne Fles in Delft. In 1994 verliest het ambachtelijk schilderen het van de transfertechniek.
Bron Internet


Als klein meisje ben ik opgegroeid met veel groen bij huis. Een groot park, een kanaal met een dijk erlangs. Dit zorgde voor veel verschillende bloemen en bloemetjes..... Ik plukte ze graag en bracht ze dan mee voor mijn moeder. Zij zette ze dan in een klein vaasje op het aanrecht. Dit was dat vaasje, een huwelijksgeschenk..... Voor mijn ouders opgemaakt met een bloemstukje. En nu staat deze alweer wat jaartjes bij mij thuis. Wanneer je goed kijkt op de foto's zie je dat het randje gebruikerssporen heeft. Zo mooi, vind ik de geschiedenis die dit vaasje met zich meedraagt.....! Af en toe komt er nog een klein geplukt of gekocht wild boeketje in, of gipskruid.


Hartelijk dank voor jullie lieve, enthousiaste complimenten op mijn vorige post. Dan nog een warm welkom voor alle nieuwe volgers..... Wens jullie allemaal een mooie week

_____


Wish you all a wonderful week 

18 opmerkingen:

  1. Een dierbaar vaasje om zuinig op te zijn!

    Ik wens je een fijne week! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi zo'n klein vaasje met een groot verhaal! Wees er maar zuinig op!
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een mooie vaasje zeg en die kleur helemaal de mijne .... super .... fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat lief dat je dit vaasje juist mocht ontvangen als huwelijks geschenk......
    Zo lief, om te koesteren.....
    Fijne avond
    lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schattig vaasje zeg. En het wordt alleen maar mooier door dat prachtige verhaal wat erbij hoort.
    Lieve groet,
    Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is een vaasje vol liefdevolle herinneringen.
    Alléén dat maakt hem al bijzonder en kostbaar.
    En hij is nog heel erg mooi ook ;-) !!!!
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pracht vaasje met een nog mooiere betekenis! Dit moet je koesteren. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi hoi,

    Een vaasje met een verhaal....je zegt vaasje...maar in eerste instantie dacht ik een VAAS te zien. Misschien lijkt ie op de foto groter dan de werkelijkheid. Ik zie hier al hele tere bloempjes instaan...en inderdaad gipskruid....helemaal...teer en een beetje robuust bij elkaar.

    Leuk dat je die info erover in de deze post hebt gedaan.

    Jij ook een hele fijne zonnige week,

    lieve groetjess

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie post !! koester het vaasje zo mooi !! liefs van mij....xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Daar hou ik nou van...objecten met een echt verhaal! Prachtig...

    Sabihax

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi vaasje maar vooral heel mooi vind ik het verhaal wat erbij hoort. Dat maakt het bijzonder en heel mooi. Een vaasje met een herinnering, koester het maar.

    En de porceleyne fles is hier om de hoek dat is ook heel leuk, het is leuk om daar rond te kijken en de bijzondere dingen te zien die ze daar nog maken.

    Fijne dag
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi vaasje en ook het verhaal er bij.
    Fijne avond.
    Groetjes, Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig........ je verhaal !!!en je vaasje ik vind hem super mooi.En dat met zoveel dierbare herinneringen.
    Lieve groet elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oh wat mooi!! en ook het verhaal erachter.. daar wordt ie nog mooier van:)

    en ja ik ben echt zo benieuwd naar het verhaal achter de foto van het jongetje! wie weet kom ik er ooit achter haha..

    fijne avond!
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een vaasje met een verleden en een verhaal - Mooi!!

    Liefs
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk om zo'n lievelingsvaasje te hebben met een herinnering aan thuis.
    Saat vast ook erg mooi met wat gipskruid erin.

    Ik vond je pompoenen en lavendel in de plukmand ook erg mooi , heb zelf ook zo'n plukmand met tijdschriften erin .

    Ik wens je een fijne week verder , geniet van het mooie weer ,
    hartelijke groet van Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  17. prachtig blog met spullen waar ik zo van hou

    BeantwoordenVerwijderen
  18. inderdaad prachtig, en heerlijk ook dat je ons verwent met de geschiedenis van het bedrijf. lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank, opmerkingen zijn van harte welkom.....
Ik waardeer en geniet van ze allemaal!

Thank you so much for your comments.....
I appreciate and enjoy all of them!






Social Media